Değişikliklerin Kabulü veya Reddedilmesine İlişkin Lehtar’ın Bildirim Yükümlülüğü
Halihazırda açılmış bir akreditife yapılan değişikliğin geçerli olabilmesi için Lehtarın ve varsa Teyit Bankası’nın da onayı gereklidir. Amir Banka’nın akreditife değişiklik yapması ve MT 707 değişiklik SWIFT mesajını İhbar Bankası’na göndermesi, söz konusu değişikliğin kesin bir şekilde geçerli olduğu anlamına gelmez.
Devredilebilir Akreditifler – Örnek Çalışma
Devredilebilir Akreditifler genellikle Satıcı (İhracatçı, Trader, Tüccar) firmanın malların aynı zamanda üreticisi olmadığı ve satacağı malları başka firmalardan tedarik ettiği durumlarda kullanılır. Özellikle malları tedarik edeceği firma ya da firmaların kendilerine akreditif açılmasını talep ettiği durumlarda, Satıcı (İhracatçı, Trader, Tüccar) firma malları satacağı taraftan kendisine devredilebilir bir akreditif açmasını talep edebilir.
Akreditiflerde Değişiklik Yapılması (Teyit Bankası Açısından)
Bir akreditif amir bankanın, varsa teyit bankasının ve lehtarın onayı olmadan değiştirilemez veya iptal edilemez. Amir Banka’nın müşterisinin (Amir, İthalatçı) talimatına istinaden bir akreditifin açılışını gerçekleştirmesi, açtığı akreditifi müşterisinin talimatına istinaden değiştirmek zorunda olduğu anlamına gelmez.
Sorularla Devredilebilir Akreditifler
Devredilebilir akreditifler UCP 600'ün 38.maddesinde ele alınmıştır. İlgili maddede akreditife dahil olan tarafların tanımı yapılmış, yetki, hak ve sorumlulukları tanımlanmış, devredilecek akreditifte ilk lehtar tarafından değişiklik yapılabilecek şartlar netleştirilmiştir. Bu başlıkta sorularla UCP 600'ün 38.maddesi özetlenmiştir.
Devredilebilir Akreditifler’de İşleyiş
Çok genel hatlarıyla Devredilebilir (Transferable) akreditiflerde izlenen adımlar aşağıda özetlenmiştir. Bu örnek akışta Amir Banka'nın akreditifin açılışını gerçekleştirdiği yani MT 700 mesajını gönderdiği İhbar Bankası aynı zamanda Amir Banka tarafından akreditifi transfer etmek üzere görevlendirilen ve yetki verilen bankadır.
Akreditif Açılışından Önce Amir ve Lehtar Arasında Hangi Konular Netleştirilmelidir
Amir (Alıcı) ve Lehtar (Satıcı) ödeme yöntemi olarak akreditifte karar kıldıklarında UCP 600’ün 4.maddesini mutlaka göz önünde bulundurmalıdırlar. UCP 600’ün 4.maddesi aşağıdaki şekildedir:
İthalatçı Açısından Akreditif Açılışı İçin Ön Şart
Alıcı (ithalatçı, amir, applicant) ve satıcı (ihracatçı, beneficiary, lehtar) ödeme şekli olarak akreditif ödeme şeklinde anlaştıklarında, süreç; alıcı tarafın bankasına akreditif açılışı için talimat vermesiyle başlar. Ancak ithalatçının bir banka ile akreditifli çalışabilmesi için ön şart, o bankada akreditif açılışı için kredi limiti olmasıdır. Halihazırda kredi limiti olan bir bankadan akreditif açılışını gerçekleştirebilmesi için de mevcut limitin kullanılabilir bakiyesinin yeterli olması gerekmektedir.
Akreditif Şartlarında Değişiklik Yapılması (Amir Banka Açısından)
Bir akreditifte değişiklik (Amendment) yapılabilmesi için öncelikle akreditifi açan bankanın (Amir Banka) değişiklik yapmayı kabul etmesi gereklidir. Diğer taraftan halihazırda açılmış bir akreditife yapılan değişikliğin geçerli olabilmesi için Lehtarın ve varsa Teyit Bankası’nın da onayı gereklidir. Yani Amir Banka’nın akreditife değişiklik yapması bu değişikliğin kesin bir şekilde geçerli olduğu anlamına gelmez.
Akreditif Şartlarında Değişiklik Yapılması (Amir ve Lehtar Açısından)
Açılmış bir akreditife değişiklik talebi amirden de gelebilir lehtardan da gelebilir. Ancak değişikliğin yapılabilmesi için talimatı verecek olan taraf Amir’dir. Amir Banka; Amir dışında akreditife dahil olan hiç bir tarafın talebi ile akreditif şartlarında değişiklik yapmaz, bir akreditife değişiklik yapılabilmesi için Amir’in talimatı gereklidir.
Akreditiflerde Zaman Aralıklarına İlişkin Yer Alan İfadelerin Anlamları
Akreditif metinlerinde zaman zaman bir olayın gerçekleşmesi ile ilgili veya bir tarih belirtmek için aşağıdaki ifadeler kullanılabilir. Bu ifadelerin en anlama geldiği ve hangi tarihleri içerdiği UCP 600 ve ISBP 821 kapsamında aşağıdaki şekilde özetlenmiştir:
Taşıma Belgelerinde Yükleyici (Shipper/Consignor) Bilgileri
Taşıma belgeleri üzerinde, malların sevkiyatını düzenleyen tarafın ya da başka bir ifadeyle Shipper ya da Consignor bilgilerinin yazılacağı kutular, boşluklar veya alanlar mevcuttur. Akreditif kapsamında düzenlenen taşıma belgelerinde Shipper/Consignor alanına genellikle akreditif lehtarının unvanı ve adresi yazılır. Ancak bu mutlak bir gereklilik değildir.
Taşıma Belgelerinde Alıcı (Consignee) Bilgileri
Taşıma belgeleri üzerinde, malların alıcısı olan tarafın (malları teslim alan veya teslimatı kontrol eden taraf) ya da başka bir ifadeyle Consignee bilgilerinin yazılacağı kutular, boşluklar veya alanlar mevcuttur. UCP 600 ve ISBP 821 kuralları çerçevesinde Consignee alanı ile ilgili dikkat edilmesi gereken hususlar aşağıda özetlenmiştir.