E-Ticarette Güven
E-ticaret satışları son on yılda arttı ve 2021 yılında 5 trilyon USD’a yaklaştı. NASDAQ’ın yaptığı bir projeksiyona göre 2040 yılına kadar tüketici alımlarının %95’i e-ticaret yoluyla gerçekleşecek.
Küresel e-ticaret dünyasında B2C pazarı (firmadan tüketiciye satış) hala potansiyelinin oldukça altında kullanılıyor. UNCTAD’ın Dijital Ekonomi Raporu, B2C’nin 2016 ve 2017 yılları arasında küresel e-ticaretin yalnızca %13’ünü oluşturduğunu gösteriyor.
Diğer taraftan sınır ötesi satışlar, 2017 yılında toplam B2C pazarının yalnızca %11’ini oluşturuyordu. Bu rakamlar e-ticaretin ihracat fırsatları yarattığını gösteriyor. Ancak kalkınma açısından ele alındığında, gelişmekte olan ülkelerdeki üreticilerin fırsatları yakalamaya hazır olup olmadığının sorgulanması gerekmektedir.
Güneydoğu Asya e-ticarette potansiyelini en iyi kullanan bölge olarak öne çıkıyor. 350 milyondan fazla çevrimiçi tüketiciye ev sahipliği yapan Güneydoğu Asya ülkelerinin e-ticaret ekonomisi, 2019’da ilk kez 100 milyar doları aştı ve 2025 yılına kadar 300 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Gelişmekte olan Güneydoğu Asya dijital ekonomileri yalnızca şaşırtıcı çift haneli büyümeler göstermekle kalmıyor bazıları UNCTAD’ın B2C E-ticaret Endeksi’nin gelişmekte olan ilk 10 ekonomisi arasında öne çıkıyor.
Pandemi, e-ticaretteki büyümeye ivme kazandırdı. Dünya genelinde uygulanmaya başlanan sokağa çıkma yasakları nedeniyle tüketiciler günlük yaşamdaki temel ihtiyaçlarını online alışveriş ile karşılamaya bir nevi zorlanmış oldu.
UNCTAD’ın COVID-19 ve E-ticaret Küresel İnceleme raporuna göre, dünya çapındaki karantinaların e-ticaretin küresel perakende ticaretteki payını 2019’da %16’dan 2020’de %19’a çıkardığını gösteriyor. Diğer taraftan güven, dijital ortamda alışverişin ve e-ticaret ekonomisinin iyi işlemesi için hayati derecede önemli.
Tüketiciler temel olarak güven eksikliği nedeniyle çevrimiçi mal veya hizmet satın almaktan kaçınıyor. Yapılan anketler tüketicilerin online alışveriş yapacakları siteyi seçerken öncelikle ‘‘en uygun fiyat’’ opsiyonu arayışında olduğunu gösteriyor.
Alışveriş yapılan sitede sunulan ‘‘gelişmiş teslimat seçenekleri’’ ve ‘‘kolay iade süreçleri’’ ilk sıralarda yer alan diğer faktörlerden. ‘‘Ödeme seçenekleri’’ ve ‘‘ürünlerin stok durumunun izlenebilmesi’’ de yine tüketicinin dikkate aldığı ve önem verdiği konular arasında yer almaktadır.
Öte yandan; alışveriş yapılan sitede iletişim bilgilerinin bulunması, ürüne ilişkin yorumların şeffaf bir şekilde yayımlanması, ürüne ilişkin eğitici bilgilerin yer alması ve tüketicinin kişisel bilgilerin kullanım kontrolünün kendisinde olması online alışverişte tüketicilere güven veren hususlar arasında öne çıkan başlıklardır.