INCOTERMS 2020 kurallarının uygulamasında nelere dikkat edilmelidir?
INCOTERMS 2020 sadece dış ticaret işlemlerinde mi geçerlidir?
INCOTERMS 2020 sadece uluslararası ticareti değil iç ticareti de kapsar.
Temel olarak INCOTERMS kuralları ile alıcı ve satıcı tarafından imzalanan satım sözleşmesinde teslime ilişkin esasları düzenlemek amaçlanmaktadır.
İç satım ile kastedilen, sadece bir ülke sınırları içerisinde yapılan ticaret değil, malların serbest dolaşımda olduğu Avrupa Birliği gibi topluluklara üye ülkelerin birbirleri ile yaptıkları ticarettir aynı zamanda.
Teslim Şekli ile Ödeme Şekli arasında bir bağlantı var mıdır?
INCOTERMS 2020 yerine INCOTERMS’in eski versiyonları kullanılabilir mi?
Sözleşme şartlarında INCOTERMS kurallarına nasıl atıfta bulunulmalıdır?
Sözleşme şartlarında, kullanılmak istenen Incoterms kurallarının tarihi yazılmalıdır.
Yani gösterim aşağıdaki bilgileri mutlaka içermelidir:
- Seçilen Incoterms Kuralı
- Belirlenen Liman, Yer veya Nokta
- Incoterms Versiyon Yılı
FOB Gebze INCOTERMS 2020 – Doğru Kullanım
FOB Gebze INCOTERMS 2010 – Doğru Kullanım
FOB Gebze INCOTERMS – Hatalı kullanım
Kuralın hangi yıla ait olduğunun belirtilmemesi her hangi bir anlaşmazlık durumunda çözülmesi zor sorunlara yol açabilir.
INCOTERMS kuralları çerçevesinde Teslim (Delivery) ifadesi ne demektir?
INCOTERMS kuralları çerçevesinde Teslim (Delivery) ifadesi; mallara ilişkin hasar ve ziya riskinin satıcıdan alıcıya geçtiği anı belirlemek için kullanılır.
Başka bir deyişle; seçilen teslim şekline göre malın teslim edildiğinin varsayıldığı andan sonra oluşacak hasar, kayıp ile ilgili risk ve sorumluluk alıcının sorumluluğundadır.
INCOTERMS 2020'de Hangi Teslim Şekilleri Vardır?
- EXW (Ex Works)
- FCA (Free Carrier)
- CPT (Carriage Paid To)
- CIP (Carriage and Insurance Paid To)
- DAP (Delivered At Place)
- DPU (Delivered at Place Unloaded)
- DDP (Delivered Duty Paid)
- FAS (Free Alongside Ship)
- FOB (Free On Board)
- CFR (Cost and Freight)
- CIF (Cost, Insurance and Freight)
Doğru Teslim Şeklini belirlemek için hangi soruları sormak gerekir?
Doğru teslim şeklini belirlemek için tarafların aşağıdaki hususları göz önünde bulundurması tavsiye edilir.
- Mallar kim tarafından temin edilecek (satıcı aynı zamanda imalatçı mıdır yoksa malı başka birisinden temin ederek mi satmaktadır? )
- Malların ambalajlanması kim tarafından yapılacaktır
- Mallar satıcının fabrika/depo/işyerinden limana, havalimanına ya da ana taşıma aracına kim tarafından nakliye edilecektir ve masrafları kime ait olacaktır?
- Çıkış gümrük işlemleri (eğer gerekliyse) kim tarafından yapılacaktır?
- Ana taşıma sözleşmesini kim yapacaktır?
- Ana taşıma ücretini kim ödeyecektir?
- Sigortayı kim yaptıracaktır?
- Giriş gümrük işlemleri (ithalatçının ülkesi) kim tarafından yaptırılacaktır?
- Gümrük vergilerini kim ödeyecektir?
- Ana taşıma sonrası ithalatçının deposuna/işyerine/nihai varış noktasına mallar kim tarafından taşınacaktır?
- Bazı durumlarda gerekli olabilen resmi belgeler (konsolosluk onaylı fatura, gözetim sertifikaları, lisanslar…) kim tarafından düzenlenecek ve masraflar kime ait olacaktır?
Hangi teslim şekillerinde satıcının Taşıma Sözleşmesi yapma yükümlülüğü yoktur?
EXW, FCA, FAS ve FOB teslim şekillerinde satıcının alıcı lehine bir taşıma sözleşmesi yapma yani nakliyeyi ayarlama yükümlülüğü yoktur ancak alıcının talebi halinde veya şartların gerektirmesi durumunda satıcı masrafları ve riski alıcıya ait olmak üzere bir taşıma sözleşmesi yapabilir. Satıcı taşıma sözleşmesi yapmak istemiyorsa alıcıyı hemen bilgilendirmelidir.
INCOTERMS 2020 ile hangi teslim şekilleri kaldırılmıştır?
INCOTERMS 2020’de DAT teslim şeklinin ismi DPU olarak değiştirilmiştir.
INCOTERMS 2010 ile karşılaştırıldığında teslim şekillerinin sayısında bir değişiklik olmamıştır. Toplam 11 adet teslim şekli vardır.
Alıcı açısından en yüksek seviyede yükümlülük getiren ve en çok risk taşıyan teslim şekli hangisidir?
EXW teslim şekli, ithalatçı açısından değerlendirildiğinde en yüksek risk taşıyan ve yükümlülük getiren teslim şeklidir.
Bunun nedeni; satıcının malları belirlenen depoda/iş yerinde/fabrikada yükleme hazır hale getirmesinden sonraki tüm süreçlerdeki (malların çıkış ülkesindeki gümrük işlemleri dahil) risk ve sorumlulukların alıcıya ait olmasıdır.
Tarafların taşıdıkları riskler ve sorumluluklar göz önünde bulundurulduğunda; EXW ve DDP teslim şekilleri, 11 teslim şekli arasında zıt kutuplarda yer alan iki teslim şeklidir.
Satıcı açısından en yüksek seviyede yükümlülük getiren ve risk taşıyan teslim şekli hangisidir?
DDP teslim şekli, ihracatçı açısından bakıldığında en yüksek risk taşıyan ve yükümlülük getiren teslim şeklidir.
Bunun nedeni; satıcının malların giriş ülkesindeki gümrük işlemlerini de gerçekleştirme yükümlülüğünü taşıması ve bunun yanında giriş ülkesindeki gümrük vergilerini ve diğer masrafları da ödemekle sorumlu olmasıdır.