FCA Satışlarda Konşimento Düzenlenmesi: Kritik Detaylar
- Eğer belirlenen teslim yeri, satıcının iş yeri, deposu veya fabrikası ise, mallar alıcı tarafından belirlenen taşıma aracına yüklendiği zaman teslim edilmiş sayılır.
- Eğer belirlenen yer satıcının iş yerinden farklı bir yer ise, mallar satıcı tarafından belirlenen taşıma aracına yüklenmiş olarak, belirlenen farklı yere ulaştığı ve satıcının taşıma aracından boşaltılmaya hazır olduğu ve taşıyıcıya ya da alıcı tarafından tayin edilen diğer kişinin tasarrufuna bırakıldığı zaman teslim edilmiş sayılır.
FCA Satışlarda Yükleme Kaydı İçeren Konşimento Gereksinimi
FCA (Free Carrier) terimi, taşıma türü veya türleri ne olursa olsun kullanılabilen bir teslim şeklidir. Ancak, bazı durumlarda FCA teslim şekliyle ilgili özel senaryolar ortaya çıkabilir.
Örneğin, malların alıcının karayolu taşıyıcısı tarafından Kayseri'den alındığı bir senaryoda, taşıyıcıdan Kayseri'de yükleme kaydı (shipped on board kaydı) içeren bir konşimento düzenlenmesini beklemek pek olası değildir. Bunun nedeni, Kayseri'de bir liman bulunmaması ve dolayısıyla malların gemiye yüklenmesinin mümkün olmamasıdır.
Bu tür durumlarda, taşıma sürecinin detaylarının ve belgelerin doğru bir şekilde düzenlenmesi, taraflar arasında olası uyuşmazlıkların önlenmesi açısından büyük önem taşır.
Bununla birlikte, FCA Kayseri uyarınca satış yapan satıcılar, bazı durumlarda (genellikle bir banka tahsilatı ya da akreditif şartı gereği) yükleme kaydı (shipped on board kaydı) içeren bir konşimentoya ihtiyaç duyabilirler.
Bu tür durumlarda, konşimentoda şu bilgiler yer alabilir:
- Malların gemiye İskenderun'da yüklendiği,
- Ancak taşıma için Kayseri'de teslim alındığı.
Bu senaryo, satıcıların yükleme kaydı içeren bir konşimentoya gereksinim duydukları durumlarda karşılaşılan yaygın bir uygulamadır.
FCA Incoterms 2020 ve Opsiyonel Düzenleme
FCA Incoterms 2020, ilk defa, yükleme kaydı içeren konşimentoya ihtiyaç duyulan durumlar için bir opsiyonel düzenleme sunmuştur. Bu düzenleme aşağıdaki şekildedir:
- Bu yöntem, tarafların sözleşmede bu konuda anlaşmış olmaları durumunda devreye girer.
- Buna göre, alıcı, taşıyıcısına talimat vererek, satıcıya verilmek üzere yükleme kaydı içeren bir konşimento düzenlenmesini isteyebilir.
- Ancak taşıyıcı, bu talimatı yerine getirme konusunda serbesttir ve yalnızca mallar gemiye yüklendikten sonra böyle bir konşimento düzenlemekle yükümlü hale gelir.
Eğer taşıyıcı, masraflar ve riskler alıcıya ait olmak üzere, satıcıya yükleme kaydı içeren bir konşimento düzenlerse, satıcı da bu belgeyi alıcıya iletmekle yükümlüdür. Bu durum, özellikle alıcının malların taşıma aracından boşaltılması için bu belgeye ihtiyaç duyduğu hallerde önem kazanır. Ancak, taraflar yalnızca malların taşınmak üzere alındığını belirten bir konşimento düzenlenmesi konusunda anlaşmışlarsa, bu seçimlik yöntem geçerliliğini yitirir.
Ayrıca, bu yöntemin tercih edilmesi durumunda, satıcının alıcıya karşı taşıma sözleşmesinin koşullarıyla ilgili herhangi bir sorumluluğu bulunmadığı unutulmamalıdır. Bununla birlikte, seçimlik yöntemin uygulanması, yurtiçi teslimat ve yükleme tarihleri arasında farklılık yaratabilir. Bu durum, özellikle akreditif işlemleri açısından satıcı için sorunlara yol açabilir.