23.03.2024
2024 Yılında Küresel Ticarette İlişkin Belirsizlikler
UNCTAD'ın (BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı) Mart 2024'te yayımlanan ''Global Trade Update'' Raporu'na göre; 2024 yılı için görünüm pozitif olmakla birlikte, jeopolitik sorunlar ve taşımacılık sektöründe yaşanan aksaklıklar belirsizlikleri artırmakta.
2023'te küresel ticarette yaşanan gerilemenin 2024'te yerini büyümeye bırakması bekleniyor.
BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı'nın (UNCTAD) Mart 2024’te yayımlanan son Global Trade Update raporuna göre; küresel ticaret hacminin 2023 yılı boyunca düşüş göstermesinde, gelişmiş ülkelerdeki talep azalması ile Doğu Asya ve Latin Amerika bölgelerinde ticaretin zayıflaması etkili olmuştur.
Diğer taraftan emtia fiyatlarındaki gerileme de 2023 yılında uluslararası ticaret hacminin düşmesinde etkili olmuştur. Buna karşılık, hizmet ticareti 2023'ün büyük bölümünde büyüme göstermiştir. Turizm ve seyahat sektörlerinde güçlü bir toparlanma yaşanmış ve yaklaşık %40 oranında artış kaydedilmiştir.
2023'ün dördüncü çeyreği, önceki çeyreklerde gözlemlenen eğilimlerden önemli ölçüde değişiklik göstermiştir. Hem mal hem de hizmet ticareti bir önceki çeyreğe göre istikrar kazanarak küresel mal ticaretindeki düşüşün ve hizmet ticaretindeki güçlü artış eğiliminin sona erdiğine işaret etmiştir.
Rapora göre 2024 yılı için tahminler daha iyimser. Genel olarak, ılımlı seyreden küresel enflasyon ve iyileşen ekonomik büyüme tahminleri, düşüş eğilimlerinin tersine döneceğine işaret etmektedir. Ayrıca çevre dostu ürünlere yönelik artan talep 2024 yılında ticareti arttırabilir.
Bununla birlikte, 2024 yılı için küresel ticaret görünümünün önemli belirsizlikler içerdiğini de göz önünde bulundurmak gerekmektedir. Süregelen jeopolitik gerilimler, artan nakliye maliyetleri ve birçok ülkede ekonomik faaliyetler üzerinde baskı oluşturan yüksek borç seviyeleri, küresel ticaret üzerinde olumsuz etkiler yaratmaya devam edebilir.
2024'te küresel ticareti etkilemesi beklenen en önemli faktörlerden bazıları aşağıda özetlenmiştir:
Ciddi eşitsizlikler ile birlikte pozitif ekonomik büyüme
Küresel GSYH büyüme tahminleri 2024 yılı için %3 civarında olmakla birlikte, bu tahminler tarihsel ortalamaların altında kalmaktadır. Ayrıca, önümüzdeki yıl için öngörülen ekonomik tablo açısından ülkeler ve bölgeler arasında önemli farklılıklar devam etmektedir. Bu tür farklılıkların ticaret modellerini etkilemesi düşünülmektedir.
Hem konteyner taşımacılığı hem hammadde için güçlü talep
Son birkaç aydır, Shanghai Containerized Freight Rate Index'indeki güçlü artıştan da anlaşıldığı üzere konteyner taşımacılığına yönelik talep artmaktadır. Benzer şekilde, Baltic Dry Index’i de küresel hammadde talebindeki artışa işaret eden olumlu bir eğilim sergilemiştir.
Emtia fiyatlarındaki dalgalanma
Devam eden jeopolitik gerilimler ve bölgesel çatışmalar, enerji ve tarım piyasalarındaki dalgalanmayı tekrar tetikleyebilir. Ayrıca, enerji dönüşümü için kritik minerallere erişim sağlanmasının artan öneminin; fiyatları etkilemesi ve bu emtialarda daha fazla piyasa dalgalanmasına yol açması beklenmektedir.
Tedarik zincirlerinin büyümesi
Küresel ticaret, tedarik zincirlerinin ticaret politikalarındaki değişimlere ve jeopolitik gerilimlere verdiği tepkilerden etkilenmektedir. Bazı Doğu Asya ve Latin Amerika ekonomileri, jeopolitik kaygılardan etkilenen tedarik zincirlerine daha fazla entegre olma fırsatları bulabilir.
Sübvansiyonlarda ve ticareti kısıtlayıcı önlemlerde artış
Yurt içi piyasaların öncelik kazanması ve iklim taahhütlerinin yerine getirilmesinin aciliyeti, hem sanayi hem de ticaret politikalarında değişikliklere yol açmaktadır. Ticareti kısıtlayıcı önlemlerin ve içe dönük sanayi politikalarının kullanılmasının uluslararası ticaretin büyümesini olumsuz etkilemesi beklenmektedir.
Deniz taşımacılığındaki aksamalar
Özellikle Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı’nda yaşanan jeopolitik gerilimlerden kaynaklı son gelişmeler tedarik zincirlerinin rotalarında aksamalara neden olmaktadır. Ayrıca, Panama Kanalı'nı besleyen rezervuarlardaki su seviyelerini koruma çabaları nedeniyle, 2024 yılında da geçişlerdeki azalmanın devam etmesi bekleniyor. Bu olaylar nakliye maliyetlerini artırmakta, sefer sürelerini uzatmakta ve tedarik zincirlerini sekteye uğratmaktadır.
Kaynak: UNCTAD - Global Trade Update (Mart 2024)