25.02.2024
İklim Değişikliği- Panama Kanalı ve Uluslararası Ticaret Üzerindeki Etkileri
İklim değişikliği kaynaklı kuraklık Panama Kanalı'nda aksamalara yol açıyor
Kızıldeniz'deki son gelişmeler Panama Kanalı geçişlerinin de sıkıntıda olduğu bir döneme denk geldi.
Panama Kanalı, kuraklığın neden olduğu düşük su seviyeleri sebebiyle ciddi bir sorunla karşı karşıya ve Kanal İdaresi su tasarrufu sağlamak için geçiş yapabilecek gemi sayısını azalttı.
Konteyner taşımacılığı, hem geçiş sayısı hem de net gemi tonajı açısından Panama Kanalı trafiğine hakim durumdadır. Konteyner taşımacılığını sırasıyla kuru dökme yük gemileri, gaz ve kimyasal madde taşıyıcıları ve otomobil sektörü takip etmektedir.
Kanal normalde yılda 13.000'den fazla transit geçişe ev sahipliği yapmakta olup bu rakam toplam küresel ticaretin neredeyse %5'ini oluşturmaktadır. Ancak Panama Kanalı'ndan geçiş sayısı günlük ortalama 36'dan 22'ye düşürüldü. Ekim 2023 sonunda, geçiş sayısının aşamalı olarak Şubat 2024'e kadar günde 18'e düşürülerek ortalamanın yarısına indirileceği açıklandı.
Uzun bekleme sürelerinden kaçınmak için, yük Asya'dan geldiğinde gemiler Süveyş Kanalı'ndan yönlendirildi. Sonuç olarak Süveyş geçişleri artarken Panama Kanalı geçişleri azaldı - ta ki Kızıldeniz'deki kesintinin etkisini göstermeye başladığı 2023 yılının sonuna kadar.
Panama Kanalı'ndaki kesinti, bu su yoluna sırtını dayayan büyük ve küçük ekonomileri etkiliyor.
Amerika Birleşik Devletleri, 2021 yılında Kanal'dan transit geçen kargo hacminin %72'sini gerçekleştirerek Panama Kanalı'nın en büyük müşterisi olmuştur. Bu hacim, ülkenin ton cinsinden toplam ticaret hacminin yaklaşık %12'sine karşılık gelmektedir. (ihracatın %21,3'ü ve ithalatın %5,7'si).
Panama Kanalı'nın en önemli ikinci kullanıcısı, Kanal'ın kargo hacminin %22,5'ini oluşturan Çin'dir. Çin için bakıldığında bu, ihracatın %3'ünü, ithalatın %1,5'ini ve ton olarak Çin'in tüm dış ticaretinin toplam %1,7'sini teşkil etmektedir.
Panama Kanalı, Güney Amerika'nın Batı Kıyısındaki ülkelerin dış ticareti için özellikle önemlidir. Şili'nin toplam dış ticaret hacminin yaklaşık %22'si Kanala bağımlıdır (ithalatın %19'u ve ihracatın %24'ü). Peru için toplam dış ticaret hacminin neredeyse %22'si Panama Kanalı üzerinden gerçekleşmektedir (ihracatın %14'ü ve ithalatın %32'si). Ekvador'un dış ticaret hacminin %26'sının Kanal'dan geçmesi sebebiyle (ihracatının %18'i ve ithalatının yaklaşık %39'u) Kanal'a nispeten en bağımlı ülke durumundadır.
Amerika Birleşik Devletleri'nde demiryolu taşımacılığı hizmetlerine olan talep, nakliyecilerin Panama Kanalı'na alternatif olarak Süveyş Kanalı'ndan geçme seçeneğinin ortadan kalkması nedeniyle son haftalarda artış gösterdi. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki Los Angeles ve Long Beach limanlarını demiryolu ile daha geniş Kuzey Amerika hinterlandına bağlayan kara köprüsü, Panama Kanalı'nın diğer ana rakibidir.